5 porad i wskazówek marketingowych z najlepszych kanałów YouTube
YouTube to świetne miejsce do znajdowania odbiorców i nawiązywania z nimi kontaktu. Zapoznaj się z tymi 5 ważnymi lekcjami od najskuteczniejszych kanałów. Jeśli obraz jest wart tysiąca słów, to z pewnością wideo ma do opowiedzenia całą historię.
Coraz więcej marketerów włącza wideo do swojej strategii treści, szczególnie w YouTube. I nic dziwnego; YouTube może pochwalić się ponad 2 miliardami użytkowników miesięcznie i jest drugą najczęściej odwiedzaną witryną na świecie po Google. W tym poście znajdziesz pięcioczęściowy przepis na marketing w YouTube oparty na tym, co wiemy o najbardziej udanych kanałach w YouTube.
Do kogo możesz dotrzeć w YouTube?
Możesz pomyśleć, że jest to bardzo specyficzna publiczność – na przykład gracze gier wideo lub guru piękna. Jednak 50% decydentów B2B korzysta z YouTube do badania zakupów. W ten sposób można dotrzeć do wszystkich rodzajów odbiorców za pośrednictwem filmów na YouTube, czy to z pokolenia Z, czy z boomersów.
Wiele marek waha się w kwestii marketingu YouTube , uważając, że aby zdobyć lojalnych widzów, muszą mieć najlepszy sprzęt i szkolenie dla gospodarzy telewizyjnych. To wcale nie jest prawda.
W rzeczywistości najpopularniejszymi osobami w YouTube są vlogerzy, którzy nie spełniają żadnego z tych wymagań. Większość z nich zaczynała swoje kanały jako zwykli ludzie z wyeksploatowanymi kamerami. Nie zamierzali zdobyć milionów obserwujących – ale zrobili.
Nie twierdzę, że Twoja marka odniesie taki sukces jak Pewdiepie czy JoJo Siwa, ale jest wiele, czego marki mogą się nauczyć od największych kanałów YouTube. Oto pięć lekcji, które możesz od nich wyciągnąć, aby pracować nad rozwojem własnego (lub marki) kanału YouTube.
1. Twórz filmy na podstawie swoich celów
Każda tworzona przez Ciebie treść powinna mieć jasny cel, niezależnie od tego, czy chodzi o świadomość marki, konwersję czy przyciągnięcie nowych klientów.
Twoje cele dotyczące treści określą, jakie filmy powinieneś tworzyć. Nie próbuj po prostu wymyślać strategii treści opartej na przeczuciu lub tym, co robią Twoi konkurenci (zwrócimy na to uwagę później).
Twoje cele mogą pomóc w ustaleniu zarówno tematów, jakie wybierzesz, jak i formatu , w jakim o nich mówisz.
Oto niektóre z najpopularniejszych formatów wybieranych przez marki dla swoich filmów:
Filmy edukacyjne i poradniki.
Mają one na celu umożliwienie odbiorcom głębszego zrozumienia Twojego produktu i branży. Zazwyczaj celem jest konwersja, osiągana poprzez pokazanie ludziom, jak radzić sobie z konkretnym problemem za pomocą Twojego produktu.
Wywiady z liderami myśli.
Te filmy zwiększają świadomość Twojej marki i pomagają poprawić Twoją reputację. Kontaktując się z liderami branży, możesz stać się ekspertem.
Filmy demonstracyjne produktów.
Są one zazwyczaj krótkie i mają na celu zaprezentowanie Twojego produktu w zabawny sposób. Są idealne do ponownego wykorzystania dla wielu kanałów – YouTube, LinkedIn, Instagram, Facebook i tak dalej.
Referencje klientów i studia przypadków.
Są to zasadniczo wywiady z Twoimi zadowolonymi klientami. Podobnie jak instrukcje, pokazują, jak korzystać z produktu w celu rozwiązania problemu. Takie filmy mogą pomóc niezdecydowanym klientom i doprowadzić ich do decyzji zakupowej.
Recenzje produktu.
Są one zwykle publikowane na kanałach zewnętrznych, a nie własnych. Mogą być tworzone przez influencera w Twojej branży, aby opisać Twój produkt ze wszystkimi jego zaletami i wadami. Recenzje produktów zwiększają świadomość marki i generują nowych leadów dla Twojej marki.
Pamiętaj, że niezależnie od tego, jaki format wybierzesz dla swoich filmów, powinny one również dać coś Twoim widzom. Ludzie nie przychodzą do YouTube, aby oglądać reklamy, chyba że chcą się z nich śmiać.
Twoje filmy powinny wnosić wartość dla odbiorców, najlepiej poprzez edukację lub rozrywkę — lub jedno i drugie. Upewnij się, że tworzysz treści, które mają taką samą wartość dla odbiorców, jak Twoja firma.
2. Poznaj swoją grupę docelową
Aby upewnić się, że masz lojalną bazę widzów, a nie tylko przypadkowych użytkowników, którzy przychodzą i odchodzą, musisz zbadać grupę docelową. Podkreślanie ich problemów, zainteresowań, upodobań i niechęci może pomóc w tworzeniu lepszych treści.
Spójrz na kanał BonAppetit , rozszerzenie magazynu BonAppetit, który w rzeczywistości ma znacznie więcej widzów niż czytelników. To kanał o gotowaniu i mogliby na tym poprzestać — ale znają swoich odbiorców. Ich widz nie tylko szuka przepisów, ale lubi pyszne jedzenie i chce wiedzieć o nim więcej. Jest to kanał mieszający różne rzeczy i zawierający filmy o inicjatywach wzajemnej pomocy, ekologicznym życiu, poszukiwaniach żywności, gotowaniu z celebrytami popularnymi wśród milenialsów i nie tylko.
Jak możesz zbadać swoją grupę docelową? Oto kilka pomysłów. Po pierwsze, możesz przejrzeć opinie klientów i zobaczyć, jakie życzenia i skargi mają Twoi klienci częściej. Skontaktuj się z zespołem obsługi klienta i poproś o najczęstsze komentarze.
Grupy fokusowe to kolejny świetny sposób na poznanie zainteresowań odbiorców. Możesz nawet uruchomić wirtualną grupę fokusową dla swojego pierwszego filmu w YouTube, zanim go opublikujesz, i poprosić ludzi o opinie w zamian za bezpłatne próbki lub rabaty. Monitorowanie mediów społecznościowych może pomóc Ci znaleźć dane demograficzne, psychograficzne i behawioralne odbiorców i wykorzystać te spostrzeżenia do budowania wizerunku kupującego .
Narzędzia społecznościowe pozwalają znaleźć rozmowy online na temat Twojego produktu, marki lub niszy i przeanalizować ich autorów. Możesz dowiedzieć się, do jakich platform mediów społecznościowych się skłaniają, jakie treści udostępniają, jakie pytania zadają, jakie tematy poruszają i jak się z nimi czują, i tak dalej. W ten sposób będziesz wiedział, jakie tematy poruszyć, na które pytania odpowiedzieć, czy żartować lub tworzyć naprawdę pomocne treści.
Poza tym, jeśli monitorujesz swoją markę, możesz również dowiedzieć się, czy ktoś już nakręcił film z jej udziałem – być może film z recenzjami, o którym nie wiedziałeś. Możesz się z nich wiele nauczyć.
3. Twórz autentyczne treści za pomocą posiadanych zasobów
Największą przeszkodą, z jaką muszą się zmierzyć marki, jeśli chodzi o marketing na YouTube, jest przekonanie, że wszystko powinno być idealne. Czy naprawdę potrzebujesz najlepszego sprzętu, oświetlenia, aparatu, statywu i profesjonalnego artysty do obsługi swojego filmu? Oczywiście nie. YouTube sprawił, że produkcja wideo jest dostępna dla wszystkich i nie potrzebujesz zaawansowanej technicznie kamery, aby odnieść sukces na kanale. Obecnie wiele filmów jest kręconych na smartfonie.
Jeśli chodzi o prezenterów w Twoich filmach, wiele filmów na YouTube w ogóle nie przedstawia ludzi! Jeden z najbardziej udanych kanałów wideo na YouTube, The Nerdwriter , publikuje eseje wideo, w których słyszymy tylko głos lektora, nie widząc twarzy twórcy. Oczywiście ludzie łatwiej łączą się z innymi ludźmi. Nie oznacza to jednak, że musisz zatrudniać profesjonalnych wykonawców do obsługi swoich filmów. W rzeczywistości jest odwrotnie.
PewDiePie , który prowadzi największy kanał na YouTube, zaczął tworzyć filmy, gdy miał odpowiednią kamerę i mocny szwedzki akcent – i jego kanał eksplodował.
Widzowie YouTube pragną autentyczności; chcą łączyć się z prawdziwymi ludźmi, a nie aktorami. Dlatego twórcy YouTube są tak popularni. Nie mają dużego zespołu producentów, którzy mówią im, co mają robić, więc mogą być sobą.
4. Ustal spójny harmonogram publikacji
Spójny harmonogram publikacji przynosi korzyści Twojemu kanałowi zarówno z perspektywy odbiorców, jak i platformy. Twoi widzowie będą wiedzieć, kiedy spodziewać się nowego filmu i odpowiednio sprawdzić Twój kanał. Jeśli chodzi o YouTube, nie jest tajemnicą, że algorytm YouTube faworyzuje kanały, które przesyłają treści regularnie i zgodnie z harmonogramem.
Częstotliwość publikacji będzie zależeć od zasobów, którymi dysponujesz. Większość YouTuberów trzyma się przesyłania raz w tygodniu; na przykład jest to harmonogram wydawniczy Kurtisa Connera, który ma ponad 3 miliony subskrybentów.
Większe zespoły zajmujące się produkcją wideo, takie jak Buzzfeed, częściej przesyłają treści. Nie ma znaczenia, jak często pojawiają się Twoje treści, czy to co dwa tygodnie, czy raz w miesiącu, ale bardzo ważne jest, abyś miał regularny harmonogram. Zapewni to również regularne udostępnianie treści w kanałach społecznościowych w celu promowania filmów.
5. Nie ignoruj SEO YouTube
YouTube to nie tylko druga po Google najpopularniejsza strona internetowa, to także druga co do wielkości wyszukiwarka. Dlatego, podobnie jak Twoje posty na blogach, Twoje filmy na YouTube wymagają optymalizacji. W YouTube oznacza to optymalizację wszystkich metadanych dołączonych do filmu podczas jego przesyłania: tytuł, opis, tagi i kategorie, napisy i miniatury.
Tytuł nagrania
Wykonaj te same badania słów kluczowych, które przeprowadzasz, planując nowy post na blogu i umieść słowa kluczowe w tytule. Tytuł powinien mieć maksymalnie 60 znaków, ponieważ YouTube nie wyświetla więcej niż to na stronie wyników.
Opis
YouTube umożliwia dołączenie długiego opisu, w którym możesz dodać linki do swojej witryny, profili w mediach społecznościowych i krótką biografię. W opisie możesz również umieścić hashtagi. Jednak pierwsze 100 znaków powinno sprawić, że opis będzie godny kliknięcia i przyjazny dla wyszukiwarek.
To właśnie widzi użytkownik, gdy wyszukuje filmy w YouTube i to właśnie YouTube bierze pod uwagę przy wyborze filmów do wyświetlenia. Dlatego opis powinien zawierać niezbędne słowa kluczowe oraz być intrygujący i atrakcyjny dla użytkowników YouTube.